فقط با این آدرس وارد سایت شوید

آدرس اصلی 
سايت سايمنتولوژي - فرادرماني
WWW.ERFANEKEIHANI.COM

بحث هفته در وبــلاگ عرفان حلقه

هفته نهم - عرفان: دنیای اضافه کاری ها

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

عرفان : دنیای اضافه کاری ها

 

1۳- masi  در تاریخ  ۲۰  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۷:۱۷ می گوید :

با سلام و تشکر از پاسخ دوست محترم بیتای عزیزگل
حالا که حرف از مجازات شد خوبه از اضافه حقوق قابل توجهی که شامل این اضافه کاری میشه یادآوری داشته باشیم در استفاده از حلقه های رحمانیت الهی (اضافه کاری) جسم و روان و ذهن ما تحت نظارت هوشمندی پاکسازی میشه خیلی آسان در اسرع زمان و در این بین دری از آگاهیها به سوی ما باز میشه دیگه مسائل و مشکلات زمینی براحتی نمیتونن گریبان مارو بگیرند چون دنیای عرفان دنیای ضدضربه شدنه و اینکه انسان با انگیزه متعالی خستگی ناپذیره انگار مدام از جایی تغذیه میشه و تازه بعد از گذران کودکی و جوانی به اوج شکوفایی فکری میرسه و سقوط جسمی و بخصوص روانی و ذهنی شامل حالش نمیشه و از ضریب طول عمر بیشتر و مفیدتری برخوردار خواهد شد به نظر میاد با این سخاوت بی حد و مرز خداوند برای انجام اضافه کاری بدون هیچ طمعی به ثروت بی انتهایی دست یافتیم .بعضی که از لحاظ مادی ثروتمندند میگن نمی دونم چرا دلم خوش نیست و مبتلا به انواع بیماریهای مختلف عجیب میشن دقیقا دوای دردشون همین اضافه کاریه چون از فقر درونی نجات پیدا میکنند .
تو زچشم خویش پنهانی اگر پیدا شوی گل
در میان جان تو گنجی نهان آید پدیدگل

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1۲- بیتا  در تاریخ  ۱۹  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۱:۳۴ می گوید :

masi عزیز سلام
ببخشید با تأخیر پاسخ می دهم.
حق با شماست،منظور من از مجازات،مجازات کمی است،آنچه در عرف کیفر یا جزا گفته می شود ولی از نظر کیفی صحبت شما کاملاً درست است،کسی که اضافه کاری ندارد، از کیفیت زندگی محروم می شود و این بدترین عقوبت است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1۱- حسن  در تاریخ  ۱۶  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۱:۴۳ می گوید :

 انتظار خداوند از انسان بر اساس اصل عدالتش برابر توان اوست .یعنی خلیفه الله ‘ جانشین او در ارض و ارض یعنی بستر حرکت بسوی کمال ).
بنظر من حداقل وظیفه ما (نقطه صفر)در این جهان این است که اگر همین حالا اجل مرگ سررسید در برزخ گیر نکنیم و مستقیم به مرحله بعد برویم.
برای این کار لازم است :
1- اطلاعات برای گذر از مرحله برزخ را داشته باشیم (آگاهی )
2- وهم عدم وابستگی و پا بند نبودن  به دنیا

پس باید کاری کنیم که  غافلگیر نشویم , یعنی هر وقت در زدند کول پشتی اعمالمان را روی دوش بگذاریم وبرویم.
با سپاس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 10- تقی فدایی حقی  در تاریخ  ۱۶  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت 1:4۷ می گوید :

با سلام خدمت دوستان ویاران عزیز موارد زیر به نظر می رسد شاهدی بر بحث عرفان دنیای اضافه کاری باشد :      
1)جمله مشهوری است به این مضمون "حسنات الابرار سیئات المقربین "یعنی کارهای نیک نیکوکاران برای مقربین درگاه الهی گناه محسوب می شوند .این جمله درواقع نشان دهنده مسئله اضافه کاری می باشد یعنی ان انتظاری که از یک مقرب دارند با انتظاری که از یک فرد نیکوکار(که طبق فرمایشات استاد اگر  همه کارهای نیک را انجام دهد هنوز در جدول شرح وظایف نمره صفر گرفته است )دارند برابر نیست .
2) همه ما می دانیم وقتی که فردی درحال تکدی دست نیاز به سوی ما دراز می کند صد درصد ملزم نیستیم که درخواست او را قبول نماییم ومبلغی به وی بدهیم وغالبا این عدم بخشش خویش را به طرق مختلف ازجمله بد اموزی وسربار بودن وی و...توجیه می نماییم.از طرف دیگر می دانیم که هرگونه حرکات اضافی وهدف دار موقع نماز سبب باطل شدن آن می شود  اینها اموری هستند که از ما (افراد عادی )انتظار می رود ولی همانطور که شنیده ایم مولای متقیان علی (ع) درحال رکوع بودند که گدایی به وی مراجعه ودرخواست مبلغی نموده اندو وی بیدرنگ انگشتر خلافت خویش را در آورده وبه او می دهند ونه تنها نماز وی باطل نمی شود بلکه این جریان بعد از گذشت چندین قرن به عنوان الگویی برای سیر وسلوک بیان می شود چرا نماز او باطل نمی شود ؟برای اینکه اورا نمازی بزرگتر از این نماز ظاهری بود .وبیم باطل شدن این نماز ظاهری مانعی برای شکستن دلی رنجدیده نشد . این است شرح وظیفه انسانی متعالی نه تنها نمازش باطل نمی شود بلکه آیه ای بر پیامبر براین مضمون نازل می شودإِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَکِعُونَ (مائده 55) جز این نیست که ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى کنند در حالى که در رکوع نمازند .
برو ای گدای مسکین درخانه علی زن   که نگین پادشاهی دهد از کرم گدارا
3)این اضافه کاری برای کسانی که در اندیشه سیر وسلوک نیستند ودرد دوری او را ندارند واوج انتظاراتشان جز بهشت ودوری از جهنم نیست اضافه کاری محسوب می شود .ولی برای افرادی که درغم فراق او بی تاب وبی قرارند وهدفی جز درک حضور او ورسیدن به جوار رحمت اورا ندارند اضافه کاری محسوب نمی شود بلکه جزو وظایف وتکالیف او محسوب می شوند
روزی که مرا وصل تو درچنگ اید         از حال بهشتیان مرا ننگ آید

ببینید این چه بینش و مقامی است که حال واحوال بهشتیان برای او ننگ محسوب می شود برای رسیدن به این مقام است که باید مجاهدت نمود وونفس خویش را قربانی نمود وانگشتر پادشاهی را آنقدر بیمقدار پنداشت که به دست فرد بیچیزی سپرد .چرا که با این سپردن نشان پادشاهی چندروزه به پادشاهی ملکوت وآسمانها دست می یابد.
4)مثالی هست به این مضمون که اگر اتوموبیلی درحال توقف ویا حداقل سرعت باشد اگر فرمان آن را به هر طرف حرکت دهیم وبه راست وچپ منحرف نماییم هیچ تغییر واتفاقی نمی افتد چون هیچگونه حرکتی وجود ندارد ویا خیلی نامحسوس می باشد که با سکون فرقی ندارد .ولی تصور کنیم همان اتوموبیل با سرعت زیاد در حرکت است همه می دانیم که هرگونه انحراف جزیی وچرخش فرمان می تواند حوادث خطرناکی به بار اورد .در طی طریق وگام برداشتن در مسیر عرفان نیز چنین است .موقعی که به حداقل قانع هستیم ودر بند گناه وپاداش هستیم هیچ خطری وجود ندارد و شرح وظیفه ما سنگین نیست ولی درحال سیر وسلوک آن اعمالی که در حال سکون برای ما گناه محسوب نمی شد در اینجا گناه محسوب شده وسبب شکست ونافرجامی ما می شوند اینجاست که بحث اضافه کاری به میان می آید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۹- آرش  در تاریخ  ۱۶  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۲:۲۷ می گوید :

با سلام
بحث  در رابطه با اضافه کاری جالب است .ایا ما واقعا اضافه کاری می کنیم ؟واین دنیا دنیای اضافه کاری است ؟ما در این دنیا هستیم که رسالت خود را بجا اوریم واین اضافه کاری نیست . به انسان فرصت داده شده تا میان انجام رسالت الهی وکوتاهی در آن یکی را انتخاب کند .وهیچ اضافه ای از او خواسته نشده است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۸- محمد کاریزنوی  در تاریخ  ۱۵  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۸:۵۴ می گوید :

من چه در پای تو ریزم که پسند تو بود     سر وجان را نتوان گفت که مقداری هست
                                           
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  ۷- ق-ص در تاریخ  ۱۵  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۶:۰۷ می گوید :

سلام
به نظر می آید عرفان دنیای اضافه کاری نیست.و اصولا پرداختن به خود و سرنوشت ابدی(عرفان), رسالت بشر  میباشد.(استاد میگه:انسان همّ و غمّی جز این نداره.)  از آنجا که از این مهم غافلیم,و نیز کمکاری به سراغمان میآید,این قسمت را اضافه کاری میدانیم.کسی که آدم خوبی باشه اما به  مسائلی که در پیرامونش اتفاق میافته,بی توجه باشه, ترسو باشه یا شجاعت فداکاری نداشته باشه,آیا اصلا گامی در انجام رسالت خویش برداشته؟؟
وظیفه,چه تعریفی داره؟؟آیا وقتی خوبیم,  وظیفه خود را انجام داده ایم؟؟
آنچه که بر دوش انسان است,همان وظیفه یا رسالت اوست.پرداختن به عرفان,وظیفه ماست.اضافه کاری نیست.کار ماست.اگه اینطور نبود که ساختار وجودی بشر به این ترتیب که الان هست,نبود.کار ما که فقط خوب بودن نیست که بگیم عرفان,دنیای اضافه کاریهاست.خوبیم,کار میکنیم,نانی به کف میاریم که تازه به کارمان (عرفان)برسیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  ۶- masi در تاریخ  ۱۵  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱:۲۹ می گوید :

با سلام و تشکر از دوست محترم بیتای عزیزگل
من برداشتم اینه که انسان برای ترک اضافه کاری مجازات میشه مجازاتشم اینه که سر جای خودش درجا میزنه و به هلاکت میوفته به قولی دچار اتلاف وقت میشه و به آنچه که باید برسه نمیرسه (کمال) و اگه درست از آنچه که خدا سر راهش قرار میده استفاده نکنه اونو ازش میگیرند و انسان دچار آتش حسرت میشه مگه آتش حسرت مجازات نیست؟

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  ۵- سیمرغ  در تاریخ  ۱۴  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۹:۰۲ می گوید :


گلگل
روی محور مختصات نقطه صفر را یک نقطه فرضی در نظر می گیریم و آن گروه از موجودات عالم را که رفتارهای آنها انعکاسی است از آنچه هستی برای آنها در نظر گرفته است،در این نقطه قرار می  دهیم.
گیاهان هر روز صبح به هستی سلام می کنند.هر بهار برگ و گل میدهند.هر تابستان میوه می دهند.هر پاییز از برگ ریزان عبور می کنند و هر زمستان سرما را پشت سر میگذارند.درخت سیب هرگز نمی گوید،چرا گیلاس هم باری از من نباشد.گل سرخ هرگز نمی گوید،چرا من گاهی عطر شقایق نداشته باشم و ... .گیاهان روی نقطه صفر جای میگیرند.
حیوانات نیز برحسب نوع خود درشرایط گوناگون از لحاظ آب و هوا، تغذیه و غیره به حیات خود ادامه می دهند.پروانه میل تولید عسل ندارد.عقرب در حسرت صدای بلبل نیست.لاک پشت به دویدن آهو حسادت نمی کندو ... . حیوانات در نقطه صفر ما جای می گیرند.
انسان نیز در این نقطه صفر جای می گیرد و پایین تر از آن نمی رود،اگر از طمع،حسد،مردم آزاری،دزدی،دروغ،غیبت و غیره دوری کند.اگر همنوع خود را دوست داشته باشد،احسان کند.دست نیازمندان را بگیرد و غیره.حال انسانی که قصد دارد از نقطه صفر به سمت مثبت تر و بالاتر گام بردارد،
             
چه راهی پیش رو خواهد داشت.در این مقطع ما به آنچه در عرفان حلقه اضافه کاری می نامیم،نیاز داریم.راهی که در آن به خود آییم و به جایگاه خود در هستی پی بریم.از اسارت ذهن رها شویم و در مسیر یکتایی قرار گیریم.با خدا،هستی،خود و دیگران با صلح رفتار کنیم.
جهان انسان شد و انسان جهانی
از این     پاکیزه تر   نبود   کلامی

گلگل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۴- ق-ص  در تاریخ  ۱۴  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۷:۳۵ می گوید :

سلام
خوشا بحال کسی که نیاز خود به خداوند را درک کند.-- هر کسی کم دارد,آن مقدار کم هم از او گرفته خواهد شد--هر که صرفا بکوشد سرمایه ای را که به او عطا شده,حفظ کند تا بی کم و کاست به صاحبش باز گرداند,آنرا از دست خواهد داد.--مسیح(ع).
گفتن اینکه:ما که خوبیم آزاری به کسی نداریم به موقع کار خیر هم انجام میدیم ذکر نام خدا هم که دائم بر لبمان جاریست..و از این قبیل گفته ها,خود,دعوی کمال است. بنده باید مدام,با پیاله خالی نزد ساقی رود تا نتنها داشته ها را از دست ندهد,بلکه بیشتر به او عطا شود. از هواها,کی رهی بی جام هو,,,ای ز هو قانع شده,با نام هو... آینه هستی چه باشد؟نیستی,,,نیستی بر,گر تو ابله نیستی.بنده,دائما در برابر معبود, اقرار به نقص خویش نموده,اعلام نیاز میکند.اینکه من خوبم و همین کافیه,شباهت زیادی به ادعای ابلیس دارد(چه آگاهانه چه ناآگاهانه).علّت ابلیس,اناخیری,بده ست,,,وین مرض در نفس هر مخلوق هست.
هر که نقص خویش را دیدو شناخت,,,اندر استکمال خود,دو اسبه تاخت...مولانا. 
  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۳- بیتا  در تاریخ  ۱۴  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۳:۰۳ می گوید :

تفاوت انسان با سایر موجودات که او را اشرف مخلوقات ساخته همین امکان اضافه کاری است.انسان تنها موجودی است که می تواند فراتر از وظیفه عمل کند.آنچه در خط صفر رسالتش مطرح است،جزا و پاداش است،که از ترک یا انجام وظیفه ناشی می شود.
ولی عرفان حرکت در ورای مزد و پاداش و دستاورد ادراک است.کسی برای ترک اضافه کاری مجازات نمی شود همان گونه که نمی تواند برای انجام آن طمع مزد و پاداشی داشته باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۲- بیتا  در تاریخ  ۱۲  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۲۰:۱۵ می گوید :

عرفان ارتقای کیفی وجود است؛جایی که کمیت مطرح می شود،می توان به وظیفه اشاره کرد ولی همین که وارد بحث کیفیت می شویم یعنی فراتر از وظیفه،یعنی اضافه کاری.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ۱- محمد کاریزنوی  در تاریخ  ۱۲  امرداد  ماه ۱۳۸۷، ساعت ۱۹:۳۷ می گوید :

در ان نفس که بمیرم در ارزوی تو باشم
بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
بوقت صبح قیامت که سر ز خاک برارم
بگفتگوی تو خیزم به جستجوی تو باشم
به مجمعی که درایند شاهدان دو عالم
نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم
به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسپم
زخواب عاقبت انگه ببوی موی تو باشم
حدیث روضه نگویم گل بهشت نبویم
جمال حور نجویم دوان به سوی تو باشم
می بهشت ننوشم زدست ساقی رضوان
مرا بباده چه حاجت که مست روی تو باشم
هزار بادیه سهلست با وجود تو رفتن
وگر خلاف کنم سعدیا بسوی تو باشم  

Buzz it!Digg it!Share in FacebookTweet it!

0
Powered by www.mahsanco.ir

مقالات استاد محمد علي طاهري

گزيده

ورود اعضا / عضویت

آمار بازدیدکنندگان

564704217
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه قبل
مجموع
2636
9479
59968
15622397
210144
291648
564704217

Server Time: 2019-08-23 04:26:18

Google Translator

معرفی سایت به دوستان


Design BY ErfaneKeihani.tk